Nawigacja
Terapia SI
Warto wiedzieć, że samodzielne rozbieranie się i ubieranie przez dziecko, oprócz satysfakcji głównego sprawcy i poztywnego wzrostu samooceny to również:
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
– stymulacja dotykowa,
– stymulacja czucia głębokiego (proprocepcji),
– ćwiczenie planowania motorycznego,
– ćwiczenie ruchów precyzyjnych palców,
– ćwiczenie orientacji w schemacie ciała.
Podstawowych umiejętności w tym zakresie możemy wymagać już od trzylatka. Pamiętajmy, że rozwojowo dziecko najpierw uczy się rozbierać, a potem ubierać.
Dominika Orzechowska – Ostaszewska
Kuchenne rewolucje
Warto wiedzieć, że wspólne gotowanie z dzieckiem to oprócz świetnej zabawy, tworzenia pozytywnych relacji i budowania miłych wspomnień okazja do:
– stymulacji dotykowej – obślizgłe galaretki, sypka mąka czy cukier, twardy żółty ser, miękkie ciasto zimne owoce, itd.
– ćwiczenia motoryki – sięganie po to co jest na wyższej półce, krojenie, mieszanie, ugniatanie ciasta, wałkowanie
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej – patrz jak wyżej, a ponad to wcale nie jest łatwo przesypać mąkę z pojemnika do kubeczka, tak żeby nic nie wypadło na blat,
– stymulacja zapachowa i węchowa. Przy okazji możemy pobawić się w zagadki. Jedna osoba zamyka oczy, a druga daje jej do powąchania lub posmakowania jakiś produkt. I tak na zmianę.
– przy okazji możemy poćwiczyć matematykę; ważenie, odmierzanie, dodawanie, dzielenie.
– poćwiczyć planowanie i następstwo czasu; co należy przygotować, co po czym dodać.
W przypadku dzieci z problemami w odzywianiu, gotowanie jest jednym z elementów terapii.
Oczywiście nalezy pamiętać o dostoswaniu stopnia trudności do wieku i umiejetności kucharza.
Smacznego 🙂
Dominika Orzechowska – Ostaszewska
Piłka
Piłka – przeważnie kulisty obiekt latający, niezwykle przydatny w terapii SI.
Warto wiedzieć, że przy pomocy piłki dziecko może:
- stymulować przedsionek, np.:
– skacząc na piłce typu skoczek (tzw. piłka z uszami)
– skacząc na piłce rehabilitacyjnej, będąc asekurowanym przez osobę dorosłą,
– delikatnie się huśtając, siedząc na piłce rehabilitacyjnej
- stymulować propriocepcję (czucie głębokie) poprzez masowanie dziecka piłką (miękką piłką gładką bądź z wypustkami, albo piłka rehabilitacyjną),
- ćwiczyć koordynację wzorkowo rzucając do celu (kręgle, bulle, koszykówka itp.) czy drugiej osoby,
- ćwiczyć równowagę:
– kopiąc piłę
– wychylając się na boki, do przodu i do tyłu, w czasie siadu na piłce rehabilitacyjnej,
przy asekuracji osoby dorosłej.
- stymulować zmysł dotyku bawiąc się piłeczkami o różnej fakturze,
- ćwiczyć siłę dłoni i nadgarstka
– ściskając piłeczki o różnej sprężystości,
– odbijać piłkę tenisową od podłogi,
– rzucać piłką tenisową w dal,
- wzmacniać obręcz barkową
– kiedy leżąc na brzuchu, na piłce, opierając się na całych dłoniach porusza się w przód i w tył,
– kiedy rzuca piłką rehabilitacyjną w dal.
Dobrej zabawy!
Dominika Orzechowska – Ostaszewska